Han var åtte år gammel da han oppdaget familiens kamera, og dermed var det gjort.

– Ja visst, jeg ble tidlig frelst, fotofrelst, men det var nok ganske mye seinere at jeg begynte å leke med tanken på at jeg kunne leve av dette.

Som etablert fotograf fikk han for noen måneder siden oppdraget å forevige rektor Solveig Olsen Fjærvik på Kirkeparken videregående, hun skulle opp på veggen i anegalleriet, og i den forbindelse kunne Eek fortelle henne at det var nettopp på Kirkeparken han hadde fått utdannelsen som fotograf.

– Men det har vel ikke vært noen fotolinje her, undret rektor.
– Nei, men jeg satt på bakerste benk og leste fotomagasiner i tre år, det holdt, det.

Da hadde han allerede opplevd mørkerommets magi på Hoppern ungdomsskole, og fartet ganske ustoppelig rundt med kamera.

– Jeg kunne sykle opp til Trapbanen om kvelden for å fotografere orreleik, så hjem og dusje før jeg gikk på skolen om morgenen, og sykle til Kurefjorden for å fotografere fugler på ettermiddagen.

Sin egen herre
Helge Eek var kunde hos Jeløy Foto, og det i den grad at han ble tilbudt jobb der. Så var han inne i bransjen, og drev deretter Park Foto en periode.

– Der fikk jeg en del reklameoppdrag, blant annet for Seas, og begynte å se at her kunne det ligge muligheter.

Dermed etablerte han seg som fotograf i 1984, og har aldri sett seg tilbake.

– Aldri savnet fast arbe’?
– Erru gæern? Jeg hadde et ganske stort oppdrag for Trio Ving på Ski, de ga meg kontor og nøkkelkort og lunsjpause og sånn, det var helt forjævlig, helt A4-følelse, men faktisk også en ganske artig opplevelse. Nei, livet som sin egen herre er fantastisk gøy, jeg møter mennesker, reiser, og får leve av det som jeg er så kolossalt glad i. Ingen dager er like, det skjer noe spennende hele tiden.

– Og det har du samvittighet til å ta imot penger for?
– Absolutt, der er jeg skruppelløs, jeg må jo tjene penger.

Men også vår glade fotograf må nok opp om morran og ta i et tak innimellom, oppdragene kommer med ujevne mellomrom, noen perioder må han stå på med en innsats som hadde fått Arbeidstilsynet til å innkalle til hastemøte, andre ganger er det mer labert.

– Da er det om å gjøre å slappe helt av, og så hjelper det godt med en kone som har fast inntekt.

Veiløst
I begynnelsen jobbet Helge Eek mest i studio, og var lite avhengig av å være mobil. De ti siste årene, derimot, har han fått stadig flere oppdrag for livsstilsmagasiner, som blant annet Lev landlig, og må dermed ut i felten.

– Så det er derfor du farter rundt i det digre beistet av en bil du har, for å komme deg fram i Østfoldalpene?

– Jeg jobber nok ikke bare i Østfold, gitt, og når jeg skal inn til en avsidesliggende hytte langt oppe i en eller annen dal er det ganske avgjørende at jeg har et kjøretøy som får meg fram.

Det var på en fotoreportasje i Altaifjellene i Sibir i 2005 han første gang opplevde hvor avhengig man var av skikkelig kjøreredskap for å kunne klare oppdraget.

– Vi kjørte en Land Rover Defender, og tok oss fram overalt. Base camp lå på 2500 meter over havet, og store deler av terrenget vi beveget oss i var veiløst, men vi fikk gjort jobben. Det var en fantastisk opplevelse.

Så da han kom hjem fra Sibir var Eek raskt på plass i BilButikk1 på Høyda, og lurte på om de hadde en Land Rover Defender til ham. Det hadde de, og siden har han ikke kjørt noe annet.
– Den hadde jeg fram til 2012, da byttet jeg den inn, og kjøpte altså min tredje nå for et par dager siden. En Land Rover Discovery 5 HSE, 240 hestekrefter og god plass til fotoutstyr og staffasje.

Nå har nok bilen blitt noe langt mer enn et framkomstmiddel for vår mann bak linsene, den må også kunne fungere som studio, arbeidsværelse, og lager, og den må kunne ta ham fram på en komfortabel og grei måte.

– Det er ikke noe særlig å komme utslitt fram når du skal i gang med en dags hard jobbing.

Diffsperre og lavgir
Helge Eek har en betydelig produksjon som fotograf bak seg siden han etablerte seg som selvstendig i 1984, blant annet med utstillinger og bøker, reklamefoto, og oppdrag i interiør- og livsstilsmagasiner. Han er medlem i foreningen Norske naturfotografer, og leverer til bildebyrået Samfoto. Og med sine 62 år ser han ingen grunn til å gire ned, spesielt ikke når han har så grei bil.

– Det er faktisk ganske vanlig for natur- og interiørfotografer å ha litt røft kjøretøy, jobben må gjøres uten noe stopp, vi kan ikke snu og komme tilbake i morgen.

– Men ikke særlig miljøvennlig, kanskje?
– Jeg kan ikke kjøre elbil når jeg skal av gårde 50-60 mil på en jobb, og må ta hele greia mer eller mindre i en jafs. Men Land Rover er bevisst på miljøprofilen, mye er lagt til rette for gjenbruk, og den har et overraskende lavt dieselforbruk.

Avslutter fotograf Helge Eek, som akkurat i dag ikke har hatt særlig bruk for diffsperre og lavgir mens han har tatt en kopp kaffe sammen med oss på Røed Gaard på Jeløy, hvor han har hatt atelier siden 1999.

Del
Foregående artikkelKristoffer Ventura: Nå skal barnestjernen bli best i verden
Neste artikelChristiania Belysning: Designlamper i Varneveien
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS