Stamsaas og Ford har lansert en ny utgave av Mondeo. En eksklusiv utgave de har kalt Vignale Hybrid. Med andre ord en bil som innehar en god dose luksus og flere kundefordeler og til en pris som starter på kr 338.000, takket være avgiftene på hybridbiler.

En stund etter lanseringen for to år siden kuttet Ford prisen med over 30.000 kroner. Det betyr at du får en svært velutstyrt og god bil for en gunstig pris. Faktisk må du opp i premiumklassen, og dermed helt andre priser, for å få en lignende bil med så mye utstyr og samtidig kompakt og nydelig å kjøre.

Mer informasjon hos Stamsaas, Moss

Utvendig fremstår Mondeo som kompakt og eksklusiv, med en liten assosiasjon til Aston Martin i fronten. Med andre ord en helt ny grill med kromdetaljer. Den fortsetter bakover med lekre, sporty linjer og avsluttes med doble, kromma eksosrør. I Vignale-utgaven, som vi prøvde, er det litt ekstra designpynt utvendig som løfter bilen det lille ekstra.

Innvendig er den ikke mindre kompakt og eksklusiv, med skinntrukket dashbord, eksklusive setetrekk og synlige sømmer. Setene er som vanlig i Ford, meget gode, med god sidestøtte og store sitteputer. Justeringsmulighetene er også gode.

Mondeo Hybrid gir en eksklusiv storbilfølelse ute på veien. Støydempingen er svært god, den er stabil på veien og ikke minst en presis styring som alt i alt gir en morsom kjøreopplevelse.

Ellers er bilen romslig og god. I baksetet er det god plass til to voksne eller tre barn. I bredden er den en klassevinner og det kommer familier med barneseter til gode.

Motorpakken er sammensatt av en bensinmotor og to elmotorer. De tre motorene utfyller hverandre på en god måte. Totalt er det 187 hestekrefter, noe som tar bilen fra 0 til 100 km/t på 9,2 sekunder. Det offisielle snittforbruker er oppgitt til 0,42 liter på mila, og det er gunstig for en så stor bil, og dette viser at hybridsystemet er positivt. Det samme gjelder for CO2-utslippet som er nede på 92 gram/km. Systemet er koblet opp mot en trinnløs girkasse (CVT).

Dette er ikke en ladbar hybrid, noe som betyr at du ikke har muligheten til å foreta småkjøring på bare strøm.

På listen over ekstrautstyr finner man flere typer aktivt sikkerhetsutstyr som er rimelig priset.

Testbilen hadde i tillegg mye ekstrautstyr, noe som hever det totale inntrykket av bilen. Vi nevner blant annet den såkalte Citypakke Premium. Da får du navigasjon, DAB-radio, lydanlegg med 12 høyttalere, 8-toms berøringsskjerm, ryggekamera og parkeringsassistent med parkeringssensorer foran og bak.

FAKTA
Modell: Vignale 2,0 iVTC
Motor: 2-liter bensin + to elmotorer
Samlet effekt: 187 hk/173 Nm
Forbruk: 0,42 l/mil
0-100 km/t: 9,2 sek.
Toppfart: 187 km/t
Bagasjerom: 383 liter
Lengde x bredde x høyde: 486 x 185 x 150 cm

Pris fra kr. 338.000.-

Del
Foregående artikkelFrimerkesamlere en udøende rase
Neste artikelMed hode for gress og langrenn
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS