Du sitter høyt og oversiktlig som i en større bil, den ligger godt på motorveien i større hastigheter, er smidig i smale bygater og med minimalt overheng foran og bak kommer du lett inn selv i trange parkeringsluker. Fords nye generasjon av Ecosport dekker de fleste behov.

Ford har produsert Ecosport siden 2014. Første gang modellen ble lansert i Norge var i 2016, uten at bilen har blitt et vanlig syn på norske veier. I følge statistikken ble det den gang solgt et par hundre biler. Nå har Ford forhåpninger om et helt annet salg. Mens forrige generasjon Ecosport ble produsert i India er produksjonen nå flyttet til bilmerkets fabrikk i Romania hvor det er invester 1,9 milliarder. Resultatet er en kraftig forbedret utgave av Ford Ecosport med et elegant design og det meste av utstyr som skal sitte i en bil anno 2018.

Ford Ecosport er en av de mindre bilene i SUV-segmentet. Bilen bør likevel være et godt alternativ for de som egentlig ser etter en litt større SUV. Bakkeklaringen er nemlig høy og Ecosport kommer også med firehjulstrekk for de som foretrekker det. I forsetene setter man seg inn i bilen, og ikke ned i setet som i en annen småbil. Bagasjeplassen er kanskje ikke egnet for de som skal på lang ferietur med familien. Med kun 356 liters volum må man pakke med omhu, men legges baksetet ned så får du plass til over 1200 liter. 

En kuriøs sak er bakdøra som erstatter bakluka som sitter på alle andre biler. Det er ikke sikkert at alle vil like den løsningen. Men utover det har Ecosport et elegant design. Sammenliknet med forgjengeren er grillen mer markant og lyktene har fått en makeup. En lekker detalj er også det fargede taket.

Ford Ecosport er et morsomt bekjentskap. Bilen ligger godt på veien og sportslige kjøreegenskaper. Motoren er sterk og akselerasjonen god. Som en småbil vil Ford Ecosport være ypperlig for bykjøring og manøvrering inn og ut av trange gater og parkeringslommer. Samtidig vil en langtur på motorveier og landeveier være en behagelig opplevelse. 

Ecosport leveres med motoralternativene 1.0 EcoBoost bensinmotor eller 1.5 liters EcoBlue dieselmotor. Testbilen var en Ecosport ST-Line med 1.0 liters automat bensinmotor som gir 125 hestekrefter. Prisen er 357.000 kroner, og da får du sportsfjæring, 17 tommers aluminiumsfelger, navigasjon og åtte tommers touchskjerm, Ford Sync3 handsfee med stemmestyring, takrails, semskede skinnseter, aluminiumspedaler, nøkkelfritt system og skinntrukket sportsratt som standardutstyr. 

Du får Ford Ecosport fra en startpris på 254.300 kroner. Da handler det om Trend. De fleste vil garantert gå opp til utstyrsvariantene Titaium eller ST-Line slik at de får med utstyr som Sync3. Startprisen for Titanium med dieselmotor er ikke mer enn 13.000 kroner høyere enn for Trend. 

Vil du ha Titanium med bensinmotor er startprisen i underkant av 280.000 kroner. De som foretrekker automatkasse må plusse på rundt 40.000 kroner.Om du vil ha firehjulsdrift så er det diesel og 125 hestekrefter som gjelder. Prisen for ST-Line utgaven med firehjulsdrift er 340 200 kroner.

Del
Foregående artikkelTilbyr sommeraktiviteter for 6500 barn og unge
Neste artikelÅpnet Drømmekjøkken butikk nummer 5 i Moss
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS