Det er kunsten innen bikinifitness. Karoline Kjærnes (23) har blitt bitt av basillen, og skal stille i Norgesmesterskap for andre gang nå til  høsten.

Fitnes
Karoline, fra hennes debut på norsk jord i Sandefjord Open.

Team Toppform arrangerte åpen dag og Kjærnes tok sjansen. Hun hadde trent mye og strukturert etter at hun startet på studiene i Oslo, og personlige trenere fra et treningssenter på Bislett hadde oppmuntret henne til å stille. Jenta hadde god fysikk og utstråling, passende til bikinifitness.

– Herregud! Det var det første jeg tenkte da vi måtte vise oss i bikini.

Det var litt ukomfortabelt. Men jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger og de hadde lyst til å satse på meg, ha meg med i teamet. Det var veldig kult og gøy å høre at jeg hadde det de så etter. Så da begynte det hele i Team Toppform, sier Kjærnes.

Allerede i sin første konkurranse, The Battle of Scandinavia, gikk hun videre til finalen som den eneste norske kvinnen. På denne scenen fikk hun tildelt en 4. plass og det var her Kjærnes fant ut at bikinifitness var noe for henne.

Blir ikke «svær»
Kjærnes er ei gårdsjente fra Våler, nå bosatt i Oslo hvor hun studerer grunnskolelærer på høyskolen i Oslo og Akershus. Underveis i studiene har hun fordypet seg i både kroppsøving og mat og helse, som alltid har vært av interesse for studenten.

– Jeg har alltid vært aktiv og trente mye fotball før jeg fikk beinhinnebetennelse. Da begynte jeg på et treningssenter i Moss og fant ut at jeg likte veldig godt å trene styrke og løfte vekter. I Oslo begynte jeg å trene veldig strukturert. Jeg trente kontinuerlig, delte opp treningen med fokus på ulike muskelgrupper og hadde stort fokus når jeg trente. Jeg gikk idrettslinjen på Kirkeparken, så jeg hadde litt peiling.

Treningen førte til progresjon og jeg syntes at dette var ganske fascinerende, sier hun.

Som en fitnessutøver trener Kjærnes nå fem ganger i uken, utelukkende styrketrening, men sjeldent enn 1t og 45min av gangen. Hun har høy forbrenning, noe som gjør at kondisjonstrening ikke er nødvendig for hennes sceneform.

– Mange jenter tror at man må løpe masse for å holde seg trent. Jeg trener bare styrke og har fokus på å gjøre øvelsen mest mulig riktig, med god kontakt i den muskelgruppen jeg trener. Man blir ikke nødvendigvis svær av styrketrening, men heller trent, fit og markert, Det er ganske spennende fordi kosthold teller egentlig 80 prosent i forhold til trening, forteller Kjærnes.

Akkurat nå er hun såkalt off season, altså ikke under oppkjøring til en konkurranse. I slike perioder følger hun ikke en fast kostholdsplan, men hun må likevel spise mye av rene og sunne matvarer for å kunne bygge muskler. Helger utenfor oppkjøring går fortsatt i sunn mat, men supplert med annen kos som pizza, is, sjokolade og godteri.

Streng kostholdsplan
Ved siden av heltidsstudiet har Kjærnes en jobb på et treningssenter. I tillegg har hun, blant flere treningsglade jenter, blitt utnevnt som ambassadør for en nettside som selger treningsklær samt et kosttilskudd-firma. Dette gjør hverdagen hektisk, og det meste må planlegges i forveien. Dette gjelder spesielt under oppkjøring til konkurranse.

– Oppkjøringen gjør meg kanskje litt mindre sosial. Men du må ha lyst til å drive med dette. Det var veldig rart første gangen jeg skulle spise akkurat det som stod på planen, hverken mer eller mindre. Det heter egentlig diett, men fordi jeg spiser så mye kaller coach’en min det for kostholdsplan. For eksempel jeg var litt sulten og fikk lyst på et eple, men kunne ikke spise det fordi det ikke stod på planen. Det var veldig rart. Men jeg er veldig målbevisst av meg, og derfor er kostholdsplanen veldig lett for meg å følge, sier Kjærnes

Rumpe, lår og skuldre
Våler-jenta er 156 centimeter høy. I bikinifitness er det ikke vekten som bestemmer klassen, men høyden. Derfor stiller hun i minus 158 centimeter. På konkurranse-

dagen skal utøverne ha synlige muskler, men ikke for mye. Det er nettopp det som skiller bikinifitness fra andre fitnessklasser.

– De større klassene er mer markerte, slik at man kan se tverrsnitt i muskulaturen. Det er også større fokus på helheten i kroppen. I bikini skal man ha mer strand- og bikiniform, med mest fokus på rumpe, lår, skuldre og mage tror jeg. Det handler om en totalpakke der man skal se trent ut, ha fine proporsjoner og symmetri, balanse og form. Man skal liksom være feminin,
«healthy and fit», ha god utstråling og kunne te seg på scenen, forteller hun.

Et døgn før hun skal entre scenen slutter hun å drikke vann, for å bli kvitt så mye kroppsvæske som mulig. På scenen skal poseringene skal være feminine med skuldrene bakover, magen skal være stram og stumpen skal strutte. På scenen kan poseringer holdes over lengre tid, noe som er tøft for kropper i underskudd. For Kjærnes blir alt det harde arbeidet i oppkjøringen belønnet på scenen.

– Du trener hardt lenge, går i underskudd og blir sliten. Det synes jeg er det tøffeste med det her. For når du blir såpass sliten og har jobbet hardt så lenge, er det veldig gøy å stå på scenen. Det er en mestringsfølelse. Med publikum i salen som heier på deg blir det utrolig gøy og verdt alt, sier Kjærnes.

Fra sko med knotter til 11 centimeter høye heler
Noe som ikke er så gøy på scenen for 23-åringen, er å gå i høye heler. Utøverne stiller i høye hæler i hver konkurranse, noe hun ikke er så altfor komfortabel i.

– Jeg er en fotballspiller med små bein, som ikke er noe særlig vant til høye heler. Skoene er som oftest rundt 11 centimeter. Å måtte gå i høye heler sliter jeg litt med, ler hun.

Samlet sett har Kjærnes deltatt i fire konkurranser foreløpig: Battle of Scandinavia i Sverige(4.plass), Sandefjord Open (3.plass), Fredrikstad Open (7.plass) og Norgesmesterskap (4.plass). I høst stiller hun i norgesmesterskapet igjen. Hun har ikke deltatt i noen konkurranser i vår på grunn av studiet.

– For meg er det veldig viktig at dette er noe jeg gjør fordi det er gøy. Det skal ikke gå utover studier og venner, sier hun.

Ikke for alle
På scenen blir utøvere dømt spesifikt etter utseende, fra topp til tå, av ni dommere. En eventuell dårlig plassering kan bli tøft å takle i de fleste idrettsgrener.

– Bikinifitness er ikke for alle. Man må være sterk både psykisk og fysisk. Du må ha lyst til drive med bikinifitness. Du bør også ha trent en stund. Det er viktig å være mentalt sterk for å holde ut tøffe treninger, som det er i toppidrett generelt.

Med oppmålte måltider, samt opp og ned i fettprosent mellom konkurranser, er det lett å bli blind på rutinene. Det er mange utøvere som er veldig på underskudd etter konkurransene. Da er viktig å ha hodet på plass, sier hun.

Tekst og foto: Charlotte Bøhm

Del
Foregående artikkelTrådløst nett i grisgrendte strøk
Neste artikelSOMMERVINER
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS