Den rumenske bilen Dacia selges kun som en modell i Norge, SUVen Duster. En modell som stadig flere har fått øynene opp for mye på grunn av prisen. Nå kan den lokale forhandleren Moss To-Takt AS tilby den 2018-utgaven av Dacia Duster – landets billigste SV

Dacia Duster ble første gang lansert i 2010, og etter en skikkelig oppgradering i 2014 har stadig flere fått øynene opp for SUVen som produseres i Romania. Bilen er så langt produsert i hele 1,1 millioner eksemplarer og selges til 44 land. I Norge ruller ikke mer enn noen hundre eksemplarer rundt på veiene, men med den nye generasjonen så vil trolig enda flere få øynene opp for bilen. I 2018 er det vanskelig å kjøpe katta i sekken når man skal handle ny bil. Kvaliteten er god uansett hvilket merke man måtte velge.

I kampen om kundene forsøker derfor bilprodusentene å overgå hverandre med tekniske duppedingser og løsninger, med muligheter man strengt tatt ikke tenkte at man trengte i en bil, eller med det mest mulig sprekeste designet.

Under 200.000 kroner
Det kappløpet er ikke Dacia Duster med på. Man skulle tro at fabrikken hadde samme slagordet som en butikkjede om at «det enkleste ofte er det beste». Med Dacia Duster får du nemlig en bil som fungerer, som ikke er en rullende computer, som står for et konsept som er enkelt og praktisk med en pris ingen andre kan matche. Og det er faktisk veldig mange som foretrekker den løsningen og som innser at også rumenerne kan produsere gode biler.

Startprisen på Dacia Duster i Norge er like under 200.000 kroner. Skal du ha en firehjulstrekk så må du plusse på 50.000 kroner. Dette er også veldig mye SUV for pengene, og Dacia leverer både de egenskapene og gode plassen du er ute etter i en SUV.

Fremkommelighet
2018-utgaven av Dacia Duster er bygget på den samme plattformen som forrige generasjon, men med nytt eksteriør og interiør. I tillegg er det laget noen nye motorer og drivlinjer. Dacia bygger på Nissan og Renault, og det er de som har produsert motorene – en 1,5 liters dieselmotor med 110 hestekrefter og en 1,2 liters bensinmotor som yter 125 hestekrefter. Foretrekker du automatgir så er nye Duster også å få med det.

Nye Duster har mye mindre innvendig støy, den leveres med en ny elektrisk servostyring og komforten for både fører og passasjerer er forbedret med nye seter og et litt tykkere ratt som er godt å holde i. I tillegg til at Dacia Duster oppfører seg eksemplarisk på landeveien så viser den spesielle egenskaper på dårligere veier. Med en bakkeklaring på 21 centimeter så behøver det ikke være spesielt god kvalitet på veien for at du skal komme fram i en Dacia Duster.

Kompakt familiebil
Som kompakt familiebil er Dacia Duster et godt og som sagt rimelig alternativ. Plassen er god til voksne både foran og bak, og ved at man sitter relativt høyt så får en følelsen av å sitte i en større bil. Bagasjeplassen er også god nok for familieturen. Selv om de fleste trolig vil foretrekke firehjulstrekk så kan vi nevne at det er noe bedre bagasjeplass i modellen med forhjulstrekk.

Selv om Dacia Duster er en enkel bil sammenliknet med en del av teknologimonstrene som nå selges så får du det du trenger til en behagelig kjøretur. De fleste greier seg fint uten krimskrans og at alt skal være tilpasset av designere som har brukt tusenvis av timer på en detalj. Med Duster får du  både navigasjonssystem. Oppgradert stereoanlegg, automatisk klimaanlegg, cruisekontroll, blindsonevarsling, strømuttak og USB-kontakter.

Solgte mest i landet
Moss To-Takt AS i Moss var i fjor den Dacia-forhandleren som solgte flest biler. Paal Løkkeberg forteller at de har store forventninger til den nye utgaven.

– Responsen har vært utrolig bra. På bare noen uker har vi solgt 12-13 Dacia Duster. Vi har kunder innom som har byttet inn sin Duster for tredje gang og vi har nye Duster-eiere som ser alle fordelene med denne bilen. I tillegg til prisen snakker vi også om skikkelig kvalitet. Duster er blant de bilmodellene det er minst trøbbel med, sier han.

Del
Foregående artikkelVW T-Roc: – Et spennende supplement i SUV-klassen
Neste artikelHar merket Magnus Carlsen-effekten
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS