Det var tidlig på 1950-tallet begrepet Scandinavian design ble lansert for å beskrive datidens nordiske stilfølelse og estetiske uttrykk, og den naturlig elegante etterkrigstrenden fikk betydelig internasjonal oppmerksomhet. Ikke minst gjaldt dette en lang rekke møbeldesignere.

De danske klassikerne, som Arne Jacobsen og Hans J. Wegner, er nok blant de mest kjente, men også svenske Bruno Mathsson og finske Alvar Aalto var store navn i sin tid, og er det fremdeles. Sammen med en rekke norske kollegaer.

– Og dere har dem alle sammen, Lisbeth Andreassen i Møbelgalleriet Moss?
– Ja, vi satser på en miks av klassisk og moderne, og fører i hovedsak nordiske formgivere og produsenter.

Design stol møbelgalleriet– Hva er bra med disse møblene, da?
– De kombinerer jo ofte god design og funksjonalitet, er komfortable og vakre.

Det er mange fornøyde kunder som sikrer seg en klassiker hos Lisbeth og hennes kollegaer, men hun presiserer at de også er godt bestykket med vår tids utvalg av møbler og annet interiør.

Nei til IKEA
Men litt tilbake til de klassiske, vi vil gjerne vite hvilke norske praktstykker som fremdeles er hotte.

– Siestastolen, designet av Ingmar Relling i 1965. Den kom i en jubileumsutgave for to år siden, med blant annet mykere puter, og er stadig etterspurt.

Ikke rart det, tenker vi, stolen er solgt i mer enn en million eksemplarer til mer enn femti land, den ble innkjøpt til Victoria and Albert Museum i London i 1978, og det står 16 eksemplarer av den i Det hvite hus i Washington.

Design stoler mossEn annen norsk designer som har markert seg ettertrykkelig, også internasjonalt, er Hans Brattrud. Allerede som student ved Statens håndverks- og kunstindustriskole formga han stolen Scandia jr i 1957. Konstruksjonen var åtte langsgående staver i laminert tre, med understell i forkrommet metall. Dette var moderne tider på sitt mest spennende og eksotiske, og IKEA kom på banen for å sette stolen i produksjon. Brattrud takket nei.

– Men dere har den?
– Ja visst, vi har den, og flere andre av Brattruds modeller, forsikrer Lisbeth Andreassen.

Og at stolen fremdeles er aktuell, understrekes av det faktum at Scandia jr ble kåret som Topp 30 i Aftenpostens prosjekt «Norges beste design» i 2017.

Dagsfersk norsk
Det var på avgjørende vis funksjonalismen med sitt nøkterne formspråk og enkle linjeføring som inspirerte den tids design, og i noen grad kan man vel mene at det har blitt videreført, hvis man ser bort fra blant annet et ganske svulmende og viltert jappeåttitall. Så det skandinaviske snittet lever videre, og utvikles av nye, yngre krefter.

– Vi har blant annet Andreas Engesviks sofa Linde, den tar utgangspunkt i et tradisjonelt uttrykk, men er tilpasset proporsjoner og formspråk fra moderne trender, forklarer Andreassen. Og for egen del legger vi til at Engesvik er en meget anerkjent norsk designer, som har vunnet flere priser i inn- og utland, og driver sitt eget studio, Andreas Engesvik, i Oslo.

For øvrig har Andreassen mer å by på når det gjelder dagsfersk norsk design. Blant annet viser hun til Erik Wester, som til tross for at han er utdannet ved Kingston University London, representerer et moderne, norsk uttrykk, samtidig som han står for sentrale klassiske hensyn: Det er materialer og form sammen med funksjonalitet som skaper et godt møbel.

– Vi har også designkontoret Stokke/Austad, som har gitt en moderne vri på et klassisk bord, Rang, produsert av Tonning og Stryn AS, supplerer hun. Og legger til at møbelbedriften L K Hjelle, som har vært sammenhengende i drift siden oppstarten i 1940, har betydd kolossalt mye for norsk møbelhåndverk.

– De har hatt designere som nevnte Relling, Fredrik Kayser, Anderssen og Voll og Norway Says, og de har hatt en lang rekke salgssuksesser.

Piratkopier
Så gjør vi en liten sving tilbake til de gamle, for å prøvesitte lenestolen 1001, designet av Sven Ivar Dysthe for Dokka Møbler i 1960. Det er et smakfullt, enkelt møbel i stål, sort lær, og opprinnelig palisander, nå valnøtt, og har et formspråk som peker tilbake på funksjonalismens framvekst i 1930-årene. 1001 ble en betydelig salgssuksess i Danmark, Storbritannia, Tyskland og USA, og produseres fremdeles, nå av Fjordfiesta.

Designmøbler er en ganske konstant etterspurt vare, og produktene ligger ofte ikke i det billigste prissegmentet. Derfor har man de siste årene sett en ganske betydelig vekst av billige piratkopier på markedet.

– Er den konkurransen et problem for dere, Lisbeth Andreassen?
– Nei, egentlig ikke, jeg tror ikke folk som er genuint glad i klassisk design kjøper kopier. Derimot er nok nettsalg av originalprodukter en reell konkurrent.

– Men dere fortsetter å selge klassikerne her i Møbelgalleriet?
– Absolutt, men vi orienterer oss også i retning av det moderne. Og så legger vi en del vekt på å presentere hele miljøer.

Tekst: Lars Rune Debes
Foto: Jørn Mortensen

Del
Foregående artikkelVil lære mossinger tango
Neste artikelByens eldste forening hedres
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS