Produsent og leverandør av belysningsprodukter, opprinnelig etablert av Ludvig R. Poulsen som vinimportør i København i 1874. Etter hvert som elektrisk strøm ble tatt i bruk orienterte firmaet seg i den retningen, og kom til å knytte til seg Danmarks beste designere og arkitekter når det gjaldt belysning. Blant de mest kjente er Poul Henningsen (PH) og Arne Jacobsen, og blant de legendariske signaturproduktene deres er PH-lampene.

Louis Poulsen leverer belysning over store deler av verden, og er her i distriktet representert ved Christiania Belysning i Varnaveien.

Poul Henningsen
Poul Henningsen (1894 – 1967) var arkitekt, designer, journalist og samfunnsdebattant. Han ble tidlig opptatt av belysning, og syntes at elektriske lamper fungerte dårlig, enten ble lyset altfor skarpt, eller lampeskjermen slukte det meste av lyset. I 1926 hadde han eksperimentert seg fram til den etter hvert verdenskjente PH-lampen med tredelt skjerm, som sendte lyset ut i rommet med full styrke uten å blende.

Han designet videre en lang rekke andre lamper og belysningsprodukter, blant annet Konglen, som er blitt en favoritt for kjennere og samlere som ikke er redd for å grave litt dypere i lommeboka.

Arne Jacobsen
Arne Jacobsen (1902 – 1971) var arkitekt og designer, og en markant representant for funksjonalismen. Blant hans betydelige verk var stolene Myren og Ægget, og Aarhus rådhus, som ble innviet i 1941, for øvrig oppført i norsk larvikitt.

Arne Jacobsen utmerket seg også med AJ-lampene som han designet i 1957, i en enkel, ganske streng, linjeføring, og også disse er å finne blant Louis Poulsens klassikere.

I et godt lys
– Alt er jo for så vidt design, men jeg synes nok det er noe spesielt med produkter som selges nesten hundre år etter at de ble lansert. Danske Louis Poulsen har produsert lamper helt siden elektrisiteten ble tatt i bruk, og vi synes det er flott å få være med på dette, mener Morten Grønli i Christiania Belysning i Varnaveien.

Det stilles spesielle krav til forretningen for å få føre Louis Poulsens produkter. Man må blant annet ha en tilstrekkelig stor del av sortimentet, og tilfredsstillende eksponeringsmuligheter.

– Og det har dere, Morten Grønli?
– Ja, det har vi. Her har vi nærmere 400 kvadratmeter gulvflate, det er betydelig mer enn det som er vanlig i lampeforretninger. Og vi har plass til langt mer enn bestselgerne, så her kan du se PH5 i alle de åtte fargevariantene.

– Hva var det så som fikk dere til å satse på denne typen belysning?
– Det var et villet valg, siden Bente og jeg startet opp for snart tretti år siden har vi hatt et ønske om å jobbe med lamper med historie, og det kan man vel trygt si at disse er.

– Og det har gått greit?
– Ja, Louis Poulsen-avdelingen står for en betydelig del av omsetningen, samtidig som vi har produkter fra mange andre leverandører.

Konglen
De klassiske lampene har vært der hele tiden, men det ser ut som interessen for dem har økt de siste årene.

– Det stemmer nok, vi synes å merke en helt annen bevissthet nå på hva folk vil ha av belysning hjemme. Tidligere var lamper ofte noe nødvendig plunder og heft som ble kjøpt inn helt på slutten av innredningsprosessen, men nå er det blitt en viktig del av helheten, prikken over i’en i interiøret.

– Gjelder det alle aldersgrupper?
– Ja, faktisk, det er også ofte snakk om førstegangsetablerere, de skal ha fin stue og fint kjøkken, og lampene skal være fine, gjerne i klassisk design.

– Men kanskje ikke så ofte Konglen, PH-lampen til 60 000 kroner?
– Ikke så ofte, men det skjer. For ikke så lenge siden solgte vi to av den på en uke, men vanligvis går det nok en stund mellom hver.

– Hvem er det som kjøper den, da?
– Som regel godt voksne kunder som har ønsket seg den i mange år, og synes at nå har de råd, nå vil de ha den.

Ikonisk
Med sitt rikholdige utvalg av klassiske godbiter har lampehandleren i Varnaveien ofte besøk av folk utenbys fra.

– Ja visst, sist lørdag var det en kar som kom fra Bærum, han var ute etter en lampe til 9000 kroner, og den hadde vi.

Selv må vi nok innrømme at vi har lurt litt på om det kanskje er arkitekter og andre spesielt interesserte som ofte skaffer seg disse lampene, og tar dem hjem til sine leiligheter med lyd fra Bang & Olufsen, blomstervase fra Alvar Aalto, og Stelton kaffekanne. Men nei, mener Morten Grønli.

– Det er nok langt flere som synes disse lampene er fine. Og så har de jo vært der hele tiden, tenk på skjermsystemet i PH5, det må jo være verdens mest ikoniske lampeuttrykk.

Dessuten er dette skatter som går i arv, presiserer Grønli, du bytter ikke ut en slik lampe, det er en varig investering, og dermed lavkonsum.

– Ja vel, men det er ikke helt billige produkter, det her?
– De klassiske modellene lages fremdeles i Danmark, delvis for hånd, og man må nok betale for kvaliteten.

– Og litt for navnet?
– Og litt for navnet.

Tekst: Lars Rune Debes
Foto: Jørn Mortensen

Del
Foregående artikkelHelge Eek: Med linser og lavgir
Neste artikelErnø Auto: Eventyrlig flyttesuksess
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS