Det går unna med campingvogner og bobiler fra Williams Caravan AS i Råde. – Folk i alle samfunnslag har blitt campere og veldig mange velger bort båten for bobil, sier eier og daglig leder Sverre Villiam Olsen.

Han forteller at firmaet har hatt en eksplosiv vekst siden han overtok i 2011.

– I 2010 var omsetningen på 19 millioner kroner, mens vi i fjor rundet 75 millioner kroner. Ett år var vi på den såkalte gasellelista i Østfold, men nå har vi dratt i håndbrekket. I stedet for å vokse ytterligere vil vi heller konsolidere stillingen, smiler han.

Vekk med grilldressen
En av årsakene til den voldsomme omsetningsøkningen er at Williams Caravan AS har satset stort med ny flott utstillingshall på 300 kvadratmeter.

– I tillegg har camping blitt kvitt harrystempelet. Kvaliteten på både campingvogner og bobiler er en helt annen enn før. Det er komfort og du har alt som du måtte ha på hytta. Vi har nå kunder fra alle lag i samfunnet.

Han kommer heller ikke unna firmaets sentrale plassering.

– Råde er midt i smørøyet, og vi nyter godt av at vi innen en halv times kjøring har hele 12 campingplasser.

Bobilrekorder hvert år
Spesielt når det gjelder bobiler har Sverre Villiam Olsen opplevd en voldsom økning i salget. Williams Caravan AS selger nå 35-40 nye bobiler i året, og omtrent like mange brukte.
– Vi setter nye salgsrekorder når det gjelder bobiler hvert eneste år. Det vi opplever er at mange bytter ut båten med bobil når de ikke lenger orker å hoppe i land på holmer og skjær men må ta til takke med en plass i ei båthavn hvor båtene ligger som sild i tønne og hvor du gjerne har både fire og fem båter fortøyd utenfor din båt. Derfor er bobilkundene gjerne godt voksne mennesker.

Mange har vel ergret seg over å komme bak en saktegående bobil på motorveien.

– Fra cirka 2005 har bobiler hatt en rivende utvikling både på motor og komfort. Alle bobiler har mer enn nok power under panseret til å unngå å sinke trafikken. Det handler nok mer om sjåføren.

Frihet med bobil
Sverre Villiam Olsen peker på bobilens store fortrinn som transportmiddel.
– Når du drar på ferietur med bobil så kan du stoppe akkurat hvor og når du vil. Har du lyst til å avslutte dagens etappe, ta deg en pause eller rett og slett nyte utsikten så er det bare å stoppe. Du har jo alt du trenger. I tillegg har de fleste byer lagt veldig godt til rette for bobilturister i form av egne bobilplasser sentralt.

Prisen på en helt grei brukt bobil er heller ikke avskrekkende. – En får mye bra brukt fra 250.000 kroner og oppover. Og siden det er mange som bytter ut båten i bobil så har de allerede den kapitalen de trenger.

TV-serier
For en del år siden var TV-serien fra Larkollen camping et høydepunkt for mange. I år har mange blitt underholdt av Montebello camping på TV Norge. Olsen er ikke så sikker på TV-seriene har hatt noe å si på interessen for camping.

– Jeg tror ikke TV-seriene betyr så mye. Det som vises på TV er ikke de typiske campinggjestene, men de som liker å stikke seg fram og prate. Men som jeg alltid sier: All reklame er god reklame, smiler han.

For tidlig påske?
Påske er ofte sesongstart for campingfolket. – Fram mot påske merker vi interessen øker gradvis. Folk begynner å oppdatere og handle inn det nye de trenger og titter på sola. Men om det blir det store rushet på campingplassene denne påska er jeg usikker på, for høytiden kommer jo veldig tidlig og ligger snøen tett og kuldegradene råder så er jeg ikke så sikker på om folk lar seg friste ut, sier Sverre Villiam Olsen, selv ivrig camper.

Tore Kubberød (tekst og foto)

Del
Foregående artikkel60 år med påskeappelsinen
Neste artikelYrke: Ølkomponist
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS