Etter fire år på det norske markedet, har Audis mest populære modell A3, gjennomgått en ansiktsløftning. De største forandringene finnes på innsiden. Her snakkes det om ny motor, oppdatert design og det siste innen bilteknologi. De fysiske målene er mer eller mindre
uendret fra forrige modell. Det vil si at den er 4,24 meter lang og 2,60 meter bred

.Vi har denne gang testet Sportsedan-utgaven. Du skal kjenne Audi A3 godt om du ser noen forskjell utvendig fra den forrige modellen, men den nye har fått skarpere linjer, grillen er blitt bredere, ny frontfanger og frontlyktene har fått en smalere fremtoning og mer markante, utvendige konturer. Og nå er Xenon Plus standard på alle modellene. Som ekstrautstyr kan du derimot velge LED-lys. Baklyktene har også fått et mindre redesign.

Nå er A3 tilgjengelig med teknikk hentet fra de større Audi-modellene, som Audi virtual cockpit. Da snakker vi om et 12,3 tommers heldigitalt instrument og Audi smartphone interface, som gir bedre kompabilitet med mobiltelefon. Dermed blir smarttelefonen fullt integrert med bilens infotainmentsystem gjennom Apple CarPlay eller Google Android Auto. Menystrukturen i infotainmentsystemet er også ny. Den minner litt om menyene vi er vant med i smarttelefoner.

Kjøreegenskaper
Når det gjelder kjøreegenskapene, har ikke Audi gjort noe nevneverdig med det. Bilen er like komfortabel som den forrige modellen. Myk og behagelig, den tar underlaget veldig bra, du sitter godt, som vanlig er i Audi, automatkassa er presis og bilen er veldig støysvak. Det er ingen som helst tvil om at det er Audi når du setter deg inn i førersetet. Kvaliteten på materialene er også like bra som før.

Avanserte hjelpemidler
Audi tilbyr meget avansert hjelpemidler enten som standard- eller tilleggsutstyr. Vi kan nevne Adaptiv cruise control med køkjørings-assistent, kjekt å ha i dagens trafikkbilde, en videreutviklet Active Lane Assist og automatisk nødbrems som også kjenner igjen fotgjengere er tilgjengelig. Nytt tilleggsutstyr er også Traffic Jam Assist som arbeider sammen med den adaptive cruise-kontrollen for automatisk å holde riktig avstand til forankjørende og starte opp igjen etter en kort stopp i tett trafikk. I hastigheter inntil 65 km/t kan systemet også overta styringen.

Mange motoralternativer
Motoralternativene i den oppgraderte Audi A3-familien strekker seg fra 110 hk til 310 hk. For første gang tilbys Audi A3 nå også med en 3-sylindret bensinmotor, 1.0 TFSI på 115 hk. Med denne motoren under panseret veier Audi A3 fra 1.150 kg, noe som gjør den lettest i sin klasse.

I den andre enden av skalaen har toppmodellen Audi S3 fått økt effekten med 10 hk og dreiemomentet med 20 Nm.

Drivstofforbruket er oppgitt til 5,7-3,7/100 km. CO2-utlsipp, blandet kjøring: 132-98 g/km.

Audi A3 Sportsedan får du fra kr. 297.600,-.

Del
Foregående artikkelØrretens beste venner
Neste artikelBrødre som går i farens «sotspor»
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS