Anders Røhr har en litt uvanlig hobby. I uthuset hjemme i Rygge har 70-åringen ikke mindre enn et 40-talls forskjellige motorsager.  Her er alt fra en drøyt 60 år gammel tsjekkisk gigant som måler 2,10 meter til små ryddesager.

Bortsett fra en kar i Indre Østfold så vet jeg ikke om noen andre i Østfold som samler på motorsager. Så det er nok en litt uvanlig hobby, humrer Anders Røhr.

Bortsett fra vedhogst til eget bruk så har ikke pensjonisten vært blant dem som har brukt motorsager så mye selv. Men Ryggemannen har vært viden kjent for sine ferdigheter med å skru og reparere både motorsager, gressklippere og andre motoriserte redskaper. Fram til for noen få år siden drev han nemlig Rygge Hagemaskinservice i uthuset på småbruket ved Rygge stasjon.

Innbyttekampanje
Lokalene er det nå sønnen som har overtatt og gjort om til lydstudio. Med motorsager utstilt på hyller oppunder taket i lydstudioet så passer jo navnet Sawsession godt. Anders Røhrs samling med motorsager teller ikke mindre enn drøyt 40 sager og de fleste står utstilt i det som nå har blitt lydstudio.

– Samlingen begynte da jeg jobbet for Moss Hagesenter på 1970-tallet. Forretningen hadde en kampanje på motorsager hvor kundene fikk en god pris dersom de byttet inn sin gamle motorsag. Det kom inn veldig mange gamle sager, og i stedet for at sagene skulle havne på fyllinga så fikk jeg dem. Dermed fikk jeg jo en god start på samlingen min, forklarer Anders Røhr.

De fleste i god stand
Etter noen år ved Moss Hagesenter så startet han opp for seg selv på hjemgården. Her var han alltid å treffe ute i verkstedet og det meste lot seg fikse. Gradvis opp gjennom årene har det dukket opp stadig flere eksemplarer til samlingen hans.
– Bortsett fra en sag så har jeg ikke betalt en krone for noen av sagene i samlingen. Alt har enten kommet inn som innbyttesager eller så har jeg fått sager folk har hatt stående.
De aller fleste av de gamle sagene er fullt brukbare.

– Jeg har plukket alle fra hverandre, renset dem og satt dem sammen igjen, og de aller fleste ville nok startet dersom vi forsøkte.

Kjørte båt med saga
Motorsager har forandret seg enormt opp gjennom årene. De eldste eksemplarene Anders Røhr har er drøyt 70 år gamle kolosser. På hyllene har han blant annet den første utgaven av Jobu, en modell som veier drøyt 17 kilo.
– På lageret har jeg en tsjekkisk sag som jeg ennå ikke har pusset opp. Dette er en skikkelig gigant. Den er fra 1946, er 2.10 meter lang og veier 45 kilo.

I samlingen til Anders Røhr er også en propell beregnet på bruk bak båt. Motorsager for 50-60 år kunne nemlig ha flere bruksområder.
– På de første utgavene av Jobu så kunne man ta av sverdet og sette på propell. Dette ble brukt dersom hogsten for eksempel forekom på ei øy. Da monterte man bare motorsaga på båten, tøffet ut til øya, satte på sverdet og gjorde hogsten. Det fantes også annet ekstrautstyr som isbor og jordbor, men det har jeg ikke fått tak i

Eneste i verden
Den norske motorsagprodusenten Jobu, som hadde sin fabrikk i Drøbak, har en sentral plass i Anders Røhr sin samling.

– Jeg har alt fra Jobu fram til et visst tidspunkt. Deriblant modeller som er så sjeldne at Jobu kontaktet meg da de skulle ha en komplett jubileumsutstilling på Follo museum for en tid tilbake. Dette  var ei italienskprodusert sag som Jobu kjøpt for å selge rundt i hele verden. Det ble imidlertid ikke noe av salget, og alle eksemplarer bortsett fra en havnet på fyllinga. Det eksemplaret står her, smiler han fornøyd.

I tillegg til sagene som står utstilt så har Anders Røhr flere sager som venter på å bli pusset opp og klargjort for utstillingen.
– På grunn av helsa så skjer det ikke så mye med samlingen akkurat nå, men så fort jeg er bedre igjen så skal jeg gjøre klar de andre sagene også så alt blir mest mulig komplett.

Ønsket mitt er at Rygge museum en gang i fremtiden skal overta samlingen, sier han.

NO COMMENTS