I tre uker fra 30. november skal elever fra Service- salg og sikkerhets-linjen på Kirkeparken videregående skole få testet sine kunnskaper i praksis. Da skal de drive en popupbutikk på Amfi Moss i regi av Fretex. En butikk som får et vareutvalg som henvender seg til yngre kjøpere.

Det er mange gode krefter i Moss som sammen har bidratt til at Fretex nå får en liten filial i Moss sentrum for tre uker. Kristin Utakleiv i Moss i Sentrum har lenge ønsket Fretex til Moss sentrum og kom tilfeldigvis i kontakt med lærere på Service- salg og sikkerhetslinjen på Kirkeparken videregående skole. Her var det stort behov for praksis for elever som etter hvert trolig skal ut i butikker. Og ved Fretex var man selvsagt kjempepositive til et slik prosjekt.

Senterleder Lise Abrahamsen ved Amfi Moss syntes også det var spennende med en elevbutikk i regi av Kirkeparken videregående skole og Fretex. Hun skaffet derfor ganske raskt ledige lokaler til elevene. Nå står 80-90 kvadratmeter i andre etasje klare for innflytting for tre førjulsuker.

Bedre enn klasserom
30. november klokken 12.00 åpnes dørene for butikken som elevene skal betjene. Lærer Atle Mostad lover at det blir en solid markering av åpningen.

– Vi skal sørge for at flesteparten av de 1200 elevene ved Kirkeparken videregående skole er innom denne dagen. Elever vil sikkert også sørge for forskjellig underholdning.

Han er veldig glad for at de nå får mulighet til å jobbe praktisk med en butikk.
– Dette passer perfekt in i undervisningen. Samtlige lærere skal sørge for at alle fag blir dratt inn i butikkhverdagen. Dette vil elevene garantert lære veldig mye av. I mars/april har vi behov for en ny popupbutikk, så kanskje dette er starten på noe vi kan bruke i undervisningen fast. For dette er ti ganger bedre enn det som skjer i klasserommet. Og neste år har vi to klasser å ta av, så da vil det bli enda enklere å bemanne en butikk, smiler Atle Mostad.

Kurs og forberedelser
Elevene som skal drive popupbutikken på Amfi-senteret i Moss sentrum er for lengst i gang med forberedelsene. I samarbeid med Fretex har de startet planleggingen av butikken og begynt opplæringen som kreves. Elevene får nemlig den samme opplæringen som alle andre Fretex-ansatte når det gjelder butikkdrift.

– Men når det gjelder hvilke varer som skal være i butikken så kan nok elevene mer enn oss. Meningen er at butikken først og fremst skal henvende seg til aldersgruppen 16-25 år, og elevene har jo en viss pekepinn på hvilke varer som fenger, sier Grete-E. Haaland, butikkleder for Fretex i Moss.

Senterleder Lise Abrahamsen ved Amfi Moss skal også bidra med atskillig mer enn butikklokaler i tre uker.
– Vi inviterer elevene med på de salgskursene vi pleier å ha for vikarer. Kurset er veldig nyttig, for her går vi gjennom både dette med søppelhåndtering, brannrutiner og en del om livet generelt på et kjøpesenter. Deltakerne på kurset får også et diplom som kan være greit å vise fram når de om ikke så lenge skal ut i arbeidslivet, sier hun.

Fast popup-lokale?
Hun er positiv til tankene om å samarbeide videre med Kirkeparken videregående skole og Fretex.

– Dette er helt klart spennende. Utfordringen vår er at vi må søke om omregulering så fort et butikklokale skal skifte bransje. Det hadde imidlertid vært ønskelig for oss med et lokale som vi til enhver tid kan bruke til popupbutikker. Dette må vi få til, smiler hun.

Del
Foregående artikkelNissan Qashqai; En oppgradert «mester»
Neste artikelOpel Insignia Grand Sport, Fornuftig, romslig og velutstyrt
BBF Magasinet - Bil Bolig Fritid - Blir produsert av PS Press Reklame. I tillegg til å være et nettsted er det også et trykk magasin som kommer ut en gang i mnd. i 21.000 eksemplarer. Ta kontakt med Jørgen for mer informasjon om annonsering 926 82 695

NO COMMENTS